Home » Glas-ets / Glass etching » Decorated jar – versierd potje

Decorated jar – versierd potje

Using etching paste again / Weer eens aan de slag met etspasta (armour etch)

I’ve noticed my blot gets some traffic regularly from people who search in Dutch for glassetching with etching paste, so I write this post in English and Dutch again.
Het is mij opgevallen dat ik regelmatig bezoek krijg naar aanleiding van zoekopdrachten in het nederlands over glas-ets pasta / glas-etspasta of etscrème. Vandaar dat ik dit bericht weer tweetalig maak.

I’ve been creative the past few months, but didn’t have the time (energy) to blog about it. One of the things I made in december were decorated jars, as gifts. In two of those jars I put a mix for salt dough, including foodcloring powder. In the big jar I put a little present. Only the big jar received a but decoration on the lid eventually, because I had glued the recipe for salt dough on the lid of the two smaller jars. They received only small decorations. This will be a post with mainly pictures, but if you have any questions, found the post usefull, or anything else, just leave a comment.

Ik ben wel creatief geweest de afgelopen maanden maar had geen tijd (energie) om erover te bloggen. Een van de dingen die ik gemaakt heb waren versierde glazen jam/groentepotjes. In 2 potjes kwam een mix voor zout deeg, inclusief voedingsmiddelen kleurstof poeder, en in de grote pot heb ik een cadeautje gedaan. Alleen de grote pot heeft uiteindelijk een grote zoutdeeg versiering bovenop gekregen, omdat ik bij de twee kleine potjes anders het recept, dat ik op het deksel had geplakt, zou bedekken. Daar dus alleen wat kleins. Dit is een bericht met voornamelijk foto’s, maar als je vragen hebt of als deze post nuttig voor je was (of als je juist iets mist) laat dan een reactie achter, ik help je graag verder op weg.

The end result of the big jar, without content:
Het eindresultaat van de grote pot, zonder inhoud:

DSC_6865I didn’t have time to spray the lid again, but luckily the text wasn’t that obvious on the photo’s.
Ik had niet genoeg tijd om het deksel opnieuw te verven, maar gelukkig viel het niet zo erg op zoals hier op de foto’s.

Saltdough / Zoutdeeg

More about the saltdough in a previous post of January: Orange ornaments and salt dough ornaments.

Meer over het zoutdeeg in een eerdere post in januari: Orange ornaments and salt dough ornaments.

Workspace

Workspace

A rose and some round christmas ornaments

A rose and some round christmas ornaments

2nd batch of oranges above, and salt dough below. A 2ns baking plate in between to catch the moist of the oranges.

2nd batch of oranges above, and salt dough below. A 2nd baking plate in between to catch the moist of the oranges.


Punching out the shapes in a ribbon of static window foil / Vormen uitponsen uit statische raamfolie.

The annoying thing was that the foil kept sticking in my punches. I don’t think this is very healthy for them. The most annoying was the butterfly punch from Fiskars, as it is a detailed print and the foil (due to it’s elasticity and flexibility) got stuck a lot. It just came to mind that I could have tried punching with the foil between 2 sheets of very thin paper, like printer paper. I hope the stack fits in the punch, Ill try it next time.

Het vervelende hier was dat de folie bleef plakken in mijn ponsen. (ja, statische folie he…). Ik denk niet dat dit erg goed was voor mijn ponsen. Het meest vervelende was het uitponsen van de vlinderrand, met de fiskars pons. Deze pons is erg gedetailleerd en daar bleeft de folie vaak in hangen, voornamelijk omdat de folie zo flexibel is en uitrekt ipv breekt of scheurt. Ik bedenk me net pas dat het misschien had geholpen als ik het tussen 2 blaadjes papier had geponst. Dun papier natuurlijk, printpapier ofzo. Volgende keer proberen.

This was tricky, the foil kept sticking in my punches. Had to peel it out between punching.

This was tricky, the foil kept sticking in my punches. Had to peel it out between punching.

Daqadoodles12_12_18_010324

Tricky part: spraying with spray-glue and not blowing the little pieces off the sheet.
Lastig, spuiten met spuitlijm en daarbij niet de kleine uiteponste figuurtjes van het blad af blazen!

Daqadoodles12_12_18_161327

Take your time to put the foil on straight, it is quite difficult to do. A little bit off and the start and end are at different heights.
Neem de tijd om de folie er recht op te krijgen, dat is lastig. Als je in het begin ook maar een klein beetje scheef rolt heb je daarna een duidelijk hoogteverschil tussen het begin en eind.

Small jars / kleine potjes

One for a girl, one for a boy. The boy’s jar did receive a salt dough lego block on top, and the girls jar some beads. I only have one picture of the boys jar, as I made that one later. I didn’t use etching cream on that one, I used pictures and mod podge.
Een voor een meisje, de ander voor een jongen. Het deksel voor de jongen kreeg een lego blokje van zout deeg, het meisje kreeg wat zout deeg kraaltjes. Van het jongenspotje heb ik maar 1 foto trouwens, deze had ik namelijk pas later gemaakt. Daar is ook geen glas ets /ets crème bij gebruikt maar afbeeldingen en decoupage lijm.

DSC_6848

Oh, het lego blokje staat hier nog net op de foto. De bloem op het kleine potje was nog niet vastgeplakt, dit was om even te kijken wat het leukste was.

DSC_6855

I think I chose the beads in the end, without the cupcake. Ik denk dat ik de kraaltjes erop heb gedaan, zonder het cakeje dus.

DSC_6868

Star wars en lego op een groene strook papier, vernisd met mod podge (decoupage laklijm).

DSC_6851 DSC_6852 DSC_6853 DSC_6854

Big Jar / grote pot

DSC_6858

Ingredients used: Etching cream, punches, spray glue , static foil, spray paint, salt dough, food color powder and decoupage glue (mod podge).

Ingredients used: Etching cream, punches, spray glue , static foil, spray paint, salt dough, food color powder and decoupage glue (mod podge).

DSC_6866 DSC_6867

Questions? Ask away!

Vragen? Stel ze gerust!

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

