Home » Papier / paper » Decoupage » Behangen en gedecoupeerd Ikea ladekastje / Wallpaper Mod Podged Ikea Mini Chest of Drawers (Moppe)

Behangen en gedecoupeerd Ikea ladekastje / Wallpaper Mod Podged Ikea Mini Chest of Drawers (Moppe)

Ik had dit: / I had this: Jaren geleden heb ik het blauw gebeitst. Het was lelijk, en stond altijd ergens uit het zicht. Nu heb ik het veranderd met behulp van behangproefstukken, mod podge en spuitverf op de zijkanten: / I stained it blue years ago. I didn’t like that, it was ugly and always stood out of sight. But now I turned it into this, with the help of wallpaper samples, mod podge and spray paint (on the sides, not visible):

De knoppen zien er nogal fluorescerent uit, maar in werkelijkheid niet hoor. Ze zijn helder en intens in kleur maar niet zoals ze eruit zien met flitslicht! Voor het geval je je afvraagt wat ik met de uitsparingen in de lades heb gedaan: Ik heb de lades omgedraaid. Ik heb nog steeds het idee om een keer een ander (passend) behang op die kant van de lades te plakken, dan kan ik de patronen afwisselen. Hieronder wat tussenstappen. / I know the knobs look very fluorescent but in reality they don’t seem that way. They are intense in colour but not as they appear on the photo’s with flashlight! In case you are wondering what I did with the holes in the drawers: I simply turned the drawers around. I am still thinking of putting another type of wallpaper (matching) wallpaper on that side so I can alternate the patterns😉.

Here some in between steps

Toen de boven en zijkanten aan de beurt waren om gedecoupeerd te worden heb ik me bedacht. Het leek met toch wat te druk. Ik heb de lades eruit gehaald, de voor en achterkant afgetaped en de zijdes wit geverfd met een spuitbus. Jammer genoeg zien de knoppen er niet uit op de foto, maar echt, zo zien ze er niet uit!  Ze zijn trouwens ook van de IKEA, ik had ze, in originele verpakking, al een jaar of 7 rondliggen. Nu eindelijk iets gevonden waar ik het bij kon gebruiken. / When it came to putting the wallpaper on the top and sides, I decided against it. I took out the drawers and taped off the front and back and spraypainted the top and sides glossy white. Unfortunately, on the pictures the knobs look horrible. But really that’s not their colour as I see them here! They are also from IKEA, I’ve had them in the original packaging for about 7 years? Finally found something to use them on.

Finished product. Horrible picture.

2 thoughts on “Behangen en gedecoupeerd Ikea ladekastje / Wallpaper Mod Podged Ikea Mini Chest of Drawers (Moppe)

  1. Dank je voor je berichtje🙂.
    Het kastje zelf had ik gekocht bij de Ikea, en het behang komt uit behangproefboeken. Een zo’n vel paste precies over de voorkant. Vraag maar eens gewoon bij een behangspeciaalzaak in de buurt of ze nog behangboeken over hebben. Het is wel zo dat er niet genoeg vellen van 1 stuk behang in zitten om ook de zijkanten te doen, dat moet dus met bijpassend behang. Wat je ook kan doen is kijken bij een bouwmarkt bij behangaanbiedingen. Je zou het zelfs ook nog met (goed) inpakpapier kunnen doen, of met stof.
    Ik ben redelijk simpel te werk gegaan: kastje op het behang zetten (op de achterkant), omtrek tekenen en daarna de lijntjes wat rechter maken, en de omtrek uitgesneden.
    Daarna heb ik de vakken uitgesneden, dus je hebt het papier voor de plankjes en kast uit 1 stuk. In theorie dan, want 1 plankje zat wat verder terug in het kastje dus daar even het papier losgesneden omdat er anders een gat tussen het papier en kastje komt.
    Daarna de omtrek van de lades overgetekend en uitgesneden. Er zit wat ruimtes tussen de bovenkant van de lades en het kastje/plankjes, er zit dus een “gat” van een paar milimeters in mijn patroon. Zorg dat het papier nergens uitsteekt, liever ietsje te kort dan te lang, anders heb je kans dat het papier blijft steken als je de lades gebruikt en het los komt. Eventueel kan je na het lijmen nog voorzichtig heel lichtjes de randjes schuin schuren. Maak de schuurbeweging van binnen naar buiten. Het papier aan de rand zal dan iets dunner worden en beter hechten. Probeer dit eerst even uit op een teststukje, als het papier te dik is zal het weinig effect hebben of juist teveel,(dat er bijv. teveel wit van het binnenste van het papier te zien is.)

    Nadat je alles hebt uitgesneden ga je alles lijmen. Dit kan ook gewoon met behanglijm, hoeft niet persé met vernislijm. Ik heb Mod Podge gebruikt. Mod Podge is een merknaam, het is een soort vernislijm die transparant opdroogt, deze wordt vaak genoemd op engelstalige sites.
    Breng de lijm ruim aan op het kastje en druk het papier erop. Daarna nog een laag lijm over het papier aanbrengen (dit is optioneel), dan krijg je wat meer glans en zijn de randjes bij het papier dicht. Om geen kwaststrepen te krijgen in de lijm kan je een speciale harde roller gebruiken die ook bij bijvoorbeeld linodruk gebruikt wordt (dacht ik). Ik heb een foamroller gebruikt, maar die laat toch nog wat relief achter. Dat vond ik niet erg.

    En dan nu de hele makkelijke oplossing: Plakfolie! Dat is nog minder gedoe. In de bouwmarkten kan je wat verschillende soorten vinden, maar dat zijn vaak niet echt hippe decoratievarianten. Misschien hebben ze in deze in interieurwinkels.
    Ik heb bij de Schatkamer in Den Haag nog eens leuke folie gehaald maar ik zie hem niet in de webwinkel.
    Ah maar kijk eens: http://www.plakfoliewebshop.nl/
    Hoop keuze!

    Succes, ik ben benieuwd naar het resultaat!

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

