Home » Algemeen / other » Geboortebord / Birth announcement board

Geboortebord / Birth announcement board

Dit bericht gaat over iets dat in Maart/April 2011 gemaakt is. /This post is about something that was made in March/April 2011

Het is in Nederland de traditie om een geboortebord buiten het huis te zetten om aan te geven dat er een kindje is geboren. Heel vaak is dit de traditionele ooievaar, maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn. Voor mensen die geen voortuin hebben zoals appartementbewoners zijn er “borden” die je op het raam kan plakken. Alleen die waren of vrij duur of weinig origineel. Ik bedacht dat ik verder wilde met het thema “schaapjes” en een bord binnen wilde hangen voor het raam, dat dan van buiten te zien was. / In the Netherlands there is the tradition to place a birth announcement board outside of the house to let people know a baby is born. Often it is the traditional stork, but it can be something else as well. For people without a front yard like people in appartments there are signs you can tape to the window on the outside. Only those are often quite expensive or not very original. I decided I wanted to continue the “sheep” theme and have a board inside (which is viewable from outside.)

Na talloze plaatjes van schapen bekeken te hebben, heb ik de leukste elementen uit een aantal plaatjes overgenomen en er mijn eigen draai aan gegeven. Zo heb ik gekeken naar de houding, de oren, staart, hoe cartoonachtig ik mijn schaap wilde hebben en wel of geen ogen, neus, mond. Ik heb een aantal schetsen gemaakt, en deze kwam als winnaar uit de bus: / After countless of images of sheep, I combined the most appealing elements and adjusted them to my taste. I checked posture, ears, tail, and how cartoony I wanted the sheep. Do I want eyes, a nose, mouth? I made several sketches, and this one was the one I chose:

Het idee was om dit van een lichte plaat (cardboard? triplex?) te maken en dan te verven. Daarna dacht ik dat het wel leuk was om deze te vilten. Dat had ik nog niet zo vaak gedaan, en mijn laatste vilt-project was niet zo geweldig gelukt, maar ik had al wol gehaald. Ik kwam er maar niet aan toe om te beginnen. Uiteindelijk m’n zus gebeld en gevraagd of zij het wilde doen, dat wilde ze wel, met haar eigen veel mooiere wol. Lees haar post met foto’s van schaap-in-wording hier: /My idea was to make this sheep from a lightweight board and paint it. Then I thought, felting is nicer! I hadn’t done it that often, and my latest felting projects didn’t turn out good, but I allready had the wool. Somehow I just didn’t manage to start. Eventually I called my sister and asked if she wanted to make it, and she said yes. She used her own wool, which was much prettier then the one I had. Read her posts with pictures of the process here:

1.) http://viltalakim.com/blog/2011/03/viltalakim-work-in-progress-2/

2.) http://viltalakim.com/blog/2011/04/viltalakim-my-latest-project-felting-a-sheep/

Er was wat miscommunicatie, want ik wilde een cartoony vriendelijk schaap, en zij had uiteindelijk een hoofd gemaakt dat bijna levensecht was. Dus ik heb alsnog zelf een stukje gevilt. /There was some miscommunication, because I wanted a somewhat cartoony friendly sheep, and eventually she made a head that was very lifelike. So I did some felting myself eventually.

Hier het lijf, goed bewaakt door Charlie: / Here is the body of the sheep, guarded by Charlie.

Charlie’s Faceplant

Ik heb een los hoofd, haar, oor en een staart gevilt, en dat via naaldvilten vastgemaakt aan het lijf. Dan vergeet ik nog dat ik de naam heb gevilt op het schaap – die had ik mijn zus natuurlijk nog niet verteld. / I felted a head, hair, ear and a tail, and attached it through needlefelting to the body. I almost forgot, I also needlefelted the baby’s name onto it. Ofcourse I hadn’t told my sister yet.

Hier een tussenfase / Here somewhere halfway creation of the head

En voor de vorm nog even hoe het er uit moet komen te zien, met behulp van het omslaan van wat wol en neerleggen van kartonnen vormpjes. / Just for show I laid out how it had to become. I tucked some felted wool away, put down paper eyes and a mouth.

Het nieuwe hoofd is niet van zo’n mooie kwaliteit als het lijf, het is denk ik wel duidelijk dat het lijf door een expert is gemaakt, ik vind het erg mooi. / The new head is not of that good quality as the body, I think it is clear the body is made by an expert. I like it a lot.

Nadat ik de nieuwe / extra onderdelen had gemaakt met natvilten ben ik ze nog nagegaan met draadvilten, ik vond dat erg leuk om te doen en had het gevoel dat ik dan meer controle had over het eindresultaat. /After I made the new or extra parts by wetfelting I traced them with needlefelting. I liked doint that, and it seemd I had more control about the end result.

Hier zie je hem hangen: / Here it is up behind the window.

Zoom

Dat waren de foto’s van toen, zojuist nog meer foto’s gemaakt. /You’ve seen the pictures I made then, now I made some new ones for a better look.

En de andere kant. Het is een 1 orig schaap, het was met teveel werk om er twee te maken. /And the oither side. It is a one-eared sheep, it was too much work for me to make two ears.

Als Tobias wat ouder is zal ik er een kussentje van maken en aan hem geven, het is namelijk “hol”. Hier heb ik even een dekentje erin gestopt en het hoofd: / When Tobias is older I will make a pillow of it, it is hollow. I put a blanked in it and tucked the head inside here:

Dat wordt een lekker knuffelkussen toch? Of misschien gewoon een rits of knopen erin, dan kan hij zelf bepalen wat hij erin stopt! /Now doesn’t that look like a nice cuddly pillow? Or maybe I should just add a zipper or buttons, so he can decide for himself what to put in it!

One thought on “Geboortebord / Birth announcement board

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

