Home » Glas-ets / Glass etching » Pons figuur potjes deel 1: Glasetsen – Punchfigure jars part 1: Glass etching

Pons figuur potjes deel 1: Glasetsen – Punchfigure jars part 1: Glass etching

Onlangs heb ik wat ponsjes aangeschaft, en gelijk een en ander mee uitgeponst natuurlijk. De figuurtjes die je uitponst kan je natuurlijk hergebruiken om ergens op te plakken, dat is vooral leuk als je iets uit papier met een motief hebt geponst.

Die figuurtjes wil je ook ergens opbergen. Enter lege babyvoedingspotjes. Toch nog een goed nut voor die potjes!

Ik heb het eerst geprobeerd met statische folie: als dat goed op een raam plakt, waarom zou het dan niet genoeg hechten op een potje om te etsen? Nou dat werkt dus niet zo goed. Dan maar anders, op zoek naar mijn klevende folie. Helaas kon ik die niet vinden, ben ik die rol kwijt? Of is hij gewoon op? (We zijn nog wat aan het verbouwen dus mijn hobbyspullen hebben nog geen vaste plek.) Goed, dan maar die rol vinyltape gebruiken die ik tegenkwam. Om ervoor te zorgen dat de tape niet achterblijft in de pons heb ik de tape op stickervel papier geplakt (oftewel het spul waar de statische folie op zat.) En dan geponst. Let wel op: Lijm is nooit erg goed voor snijgereedschap, het wordt er sneller bot van. Niet dat je daar nu gelijk iets van merkt hoor.

Pons pons 2 mooie blokjes. Misschien iets te klein, dus nog wat tape eromheen zodat de pasta niet op het potje komt. De uitgeponste figuurtjes wil ik ook gebruiken, op het glas en dan een vierkantje eromheen tapen.

 

 

 

 

 

 

 

De tape was merkbaar oud, in ieder geval de lijm. Of het was gewoon hele goede lijm: De tape kwam niet heel makkelijk los van het stickervel. De grote stukken gingen redelijk maar de uitgeponste stukjes was gepiel. Er was enig verschil tussen ponsen met de tape naar boven of naar onder. Ik weet alleen niet meer welke nou net iets fijner was, weet alleen nog dat het allebei niet perfect was. Ik vraag me af of je washi tape zou kunnen gebruiken? Dat heb ik niet maar schijnt makkelijk herplakbaar te zijn en zal dus makkelijker loslaten. Zou het ook etspasta tegen kunnen houden?

Bij het tweede potje bedacht ik me dat ik het ook wel leuk vind als het uitgeponste figuurtje zichtbaar is in een “veeg”: een soort verfkwastveeg waar dan dat figuurtje uitspringt. Dus geen kader eromheen, gewoon zo.

Tijdens het toepassen van de pasta heb ik geen foto’s gemaakt, vergeten. Dat doe ik trouwens altijd met handschoenen aan (van die wegwerp handschoenen) en het liefst op het balkon. (Ik heb het hier over etspasta gebruiken he, niet fotograferen!) Het aanbrengen ging prima, maar toch een klein beetje geknoeid. Volgende keer toch meer afplakken. En dat veeg effect is leuk bedacht, maar het is wel wat lastiger om de pasta er weer af te krijgen! Ik schraap deze er altijd zoveel mogelijk af en stop het terug in het potje. Zo kan je langer gebruik maken van de pasta.

Daarna alles afspoelen en zie hier het resultaat:

Glazen potjes en armour etch

Niet helemaal perfect maar wel aardig, toch?

 

 

 

 

 

Ik wilde meer doen met de potjes. Dus ik ging ze verven met voedsel-kleurstof en modpodge. Meer daarover in de volgende post!

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

