Home » Papier / paper » Decoupage » Scrap-card deel 1

Scrap-card deel 1

Geïnspireerd door Scrapkaarten zoals die van Colien heb ik besloten om ook zoiets voor mijn vader te maken. Alleen dan iets mannelijker. Mijn vader klust veel en heeft veel geholpen hier met de verbouwing, daarom wilde ik er wat klusmaterialen in gebruiken. Even in de gereedschapskast en de garage op zoek naar plat genoeg en geschikt materiaal. Omdat dit wel eens in verschillende kleuren kon zijn èn omdat ik wel eens stillevens/kunst/dingen heb gezien die in 1 kleur zijn gespoten en dat mooi vond, wilde ik het allemaal in 1 kleur spuiten.Oh ja, de garage is niet echt een garage. Dat is gewoon de woonkamer waar we al een tijdje in aan het klussen zijn (hierdoor staat de andere helft van de woonkamer aan de andere kant van de suiteseparatie nogal vol).

Wat leuke dingetjes gevonden, en een kartonne… wacht even, dat gaat niet goed he. Een kartonnetje blijft nooit mooi recht als ik er metalen borgringen en moeren op ga plakken en je de kaart rechtop houdt. Gelukkig lag er nog een stuk afval hardboard waar ik een rechthoek uit heb gezaagd met de hand. Nou ja, rechthoek… zo goed als mogelijke rechthoek dan. Ik kreeg het geweldige idee dat het leuk zou zijn om wat van het oorspronkelijke materiaal te zien. Dus de moertjes spuiten op het hardboard en dan de moertjes daarna op een andere plek plakken. Eerst nog maar eens verf halen.

Kant 1

Kant 1

Lekker eerst een flink stuk wandelen met m’n zoontje en met een omweg naar de plaatselijke Fixet IJzerhandel Grottendieck gegaan. Onderweg kwamen we langs Behang- en stoffenwinkel Briedé, een winkel waar altijd erg leuk behang ligt maar er vrij duur uit ziet. Dat komt gewoon vanwege de mooie behangetjes die er liggen… Maar is €20,- voor een rol behang (van Effenbach of Gypsy) nou echt zo duur?

Kant 2

Kant 2

Ik kijk altijd graag naar de mooie etalage. Ergens kon ik me herinneren dat iemand ooit iets geadviseerd had over behangboeken of sampleboeken voor stoffen. Dus ik de stoute schoenen aan en de winkel binnengelopen. Ze hadden nog 1 boek voor me liggen, dat ik gratis mee mocht nemen. Terwijl de winkelmeneer het boek ging zoeken heb ik even bij de verfspuitbussen gekeken. Mooie kleurtjes! Daar ga ik zeker wat van halen. Maar ik had nog wat klusspulletjes nodig dus door naar de fix-et en daar de primer, verf en vernis (spuitbussen) gehaald. Gewoon witte primer en witte lak.

Trying out the layout

Trying out the layout

Primer

Primer

Thuis mijn compositie neergelegd en met primer bespoten. Nou, je ziet het resultaat op de foto: de metalen voorwerpen zagen er nu al prachtig wit uit, maar dat plaatje? Leek net of ik dat compleet gemist had. Dat zou wel knap zijn aangezien de metalen voorwerpen er bovenop lagen. Maar even laten drogen en dan nog een laag.

Laklaag 1

Laklaag 1

Daarna de beurt aan de lak, er is een laag of 2 (of 3?) op gegaan totdat de achtergrond enigszins wit was. Later heb ik het alsnog bijgewerkt met witte acrylverf. Dat had ik eerder moeten doen.

Result

Result

Het werken aan deze kaart ging nogal traag, omdat het tussendoor moest drogen (wat eigenlijk vrij snel gebeurde) maar ik natuurlijk op mijn zoontje moest letten, en de huishoudelijke zaken ook gedaan moeten worden.

Nadat ik tevreden was met de achtergrond ging ik aan de slag met de achterkant, dat was een combinatie van twee delen van 1 servet.

Servet

Servet

Het middelste deel was net iets te lang om het servet er direct op te kunnen plakken, dus ik heb het patroon uit het servet gesneden en op 2/3 van de achterkant geplakt. Op de andere 1/3 kwam de onderste brede rand van het servet. Daarbij ontstonden nog wat scheuren in de smalle “rode” rand, maar gelukkig zaten er daar 2 van aan het servet en heb ik dit hersteld met een tweede rand op de 1e. Dat lijmen ging prima. En weer even laten drogen en nog een laagje en weer drogen. Volgens mij heb ik ook nog twee verschillende soorten lijm gebruikt: mat voor de onderste helft en glans voor de bovenste. (Of toch niet?) Ik heb er geen foto van gemaakt, ik zal dat later nog doen als ik de kaart weer zie.

Tot zover deel 1 van het verhaal van de scrap-kaart/fotolijst.

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

