Home » Glas-ets / Glass etching » Glasets project 4 & 5: Vaas en Theedoos / Vase and Teabox

Glasets project 4 & 5: Vaas en Theedoos / Vase and Teabox

Ziehier mijn 5e glasets project. Behold, my fifth glass etch project!

Ik heb deze gemaakt met de sjablonen die ik eerder voor mijn 2e project gebruikt had. De sjablonen zijn gemaakt met raamfolie. (Gewoon een rol witte raamfolie van bij een bouwmarkt, werkte prima.) Het snijden van de sjablonen uit de folie is lastig en moet secuur gebeuren. Ik had het netter kunnen doen. Mijn methode was om de woorden uit te printen en het papier op de folie te leggen. Daarna sneed ik de letters uit, dwars door folie en papier heen, in 1 keer.

I made these with the templates I used previously for my 2nd project. The templates are made with foil for windows. (I used a white foil from the local hardwarestore, this worked good). Cutting the template from the foil is hard to do and is a job that must be done precisely. I could have done better. My method was to print words on paper and put the paper on foil. Then I cut the letters, through foil and paper, in one go.

Misschien had ik ook direct op de folie kunnen printen, ik weet niet of dat mogelijk is. Folie uitknippen tot A4 formaat en dan (eventueel op een gewoon papiertje geplakt) door de printer. Of carbonpapier gebruiken om het over te trekken op de folie. Dat duurt natuurlijk allemaal weer iets langer, en ik wilde vooral die eerste (tweede) keer snel resultaat. Ik ben niet ontevreden over het sjabloon, maar op deze manier wiebelen de letters af en toe een beetje, aangezien het papier af en toe verschoof.

Maybe I could have printed on the foil directly, not sure if that is possible. I should cut the foil to A4 size and then (maybe taped onto a regular sheet) through the printer. Or I should get and use transferpaper to transfer the designe to foil. That ofcourse all takes a bit longer, and I wanted, especially this time, quick results. I’m not terribly unhappy with the template, but this way the letters are more wobbly because the paper slided a bit once in a while.

Wat lastig is bij het opplakken van het sjabloon op een vaas is om het sjabloon er recht op te plakken. Wat hou je aan als referentielijn? Er zit geen hoek op de vaas, ook de onderkant is afgerond. Wat is je basis horizontale lijn? Een manier om dit op te lossen is om op verschillende punten de hoogte van de tafel tot de voet te meten en dit te markeren op de vaas.

The difficult thing about pasting the template on the vase is to put it on straight. What to use as referenceline on the vase? There are no corners on the vase, the bottom is rounded. What is your base horizontal line to use as a guide when pasting? I know a way to solve this is to measure and mark a height from the table to the bottom half of the vase, but ofcourse I only thought of that later.

Ik bedenk me net nog een methode: Zet een stift (verwijderbaar) op de gewenste hoogte op tafel vast(door middel van een bankschroef, wij hebben hier toevallig nog een losse liggen) en zet dan de vaas ervoor op tafel en draai deze rond. Ik weet dat naaisters hier ook iets voor hebben als ze bijvoorbeeld zomen moeten aftekenen, of rokhoogtes.

I just thought of another method: put an (erasable) marker on the required height  (bij means of a bench-vice, we happen to have one lying around here), then put the vase in front of it on the table and turn it around. I know seamstresses have a device for this for when they have to draw seams or skirt/dress lengths.

Ik kan me voorstellen dat de meesten niet zomaar een losse bankschroef hebben liggen in huis. Je zou dan gewoon een stapel kunnen maken van stevige boeken of een ander niet-verend voorwerp, daarop de stift vasttapen en dan voorzichtig de vaas tegen de stift aanschuiven en dan ronddraaien. Dat ga ik onthouden voor de volgende keer. Nu eerst een slechte onduidelijke foto van de voet van de vaas. Ik had hem al ingepakt en pas daarna bedacht dat ik foto’s wilde maken.

I can imagine most people don’t have a vice just laying around. You could use a stack of firm books or other firm object, tape the marker to it and then carefully place the vase against the marker and then turn. I’ll remember that for next time. Now first a bad, unclear picture of the bottom half of the vase. I allready wrapped it and only then I thought of making pictures.

Nog net zichtbaar door de folie: "Vriends" (van Vriendschap) - Barely visible through the foil is part of the word "Vriendschap" (Friendship)

In deze vaas staan trouwens zelfgemaakte papieren bloemen, zie hiervoor mijn volgende bericht.

In the vase are selfmade paper flowers, see my next post for more on those.

Bij deze vaas heb ik ook een theedoos gemaakt:

Along with this vase I made a teabox:

Mijn 5e glasets project was erg goed gelukt vind ik zelf! My 5th project turned out pretty good!

Liefde, Vriendschap, Geluk - Love, Friendship, Happiness

4 thoughts on “Glasets project 4 & 5: Vaas en Theedoos / Vase and Teabox

  1. Hoi Daqa,
    Leuk deze blog. Ik kwam hem tegen omdat ik info zocht over glasetsen en vooral waar je dergelijke etspasta kan kopen. Inmiddels heb ik een flesje van het verfmerk ‘t Stilleven besteld.

    Even over je schuivende plakfolie. Als je ipv witte half doorzichtige raamplakfolie gebruikt dan kun je er door heen kijken en het sjabloon erachter houden (eventueel vastplakken zodat het papier met voorbeeld niet verschuift) en vervolgens uitsnijden rechtsreeks uit het plastic.
    Tenminste zo was ik van plan om het te gaan doen.
    Groet,
    Anne

  2. Dank je voor je reactie en de tips! Ik zal het merk toevoegen aan de producten en woordenlijst! Zelf kwam ik voornamelijk alleen Armour Etch tegen, en ik dacht: dit is vast niet het enige merk, maar het was lastig zoeken.

    De half doorzichtige raamfolie was op het moment dat ik in de bouwmarkt stond op, dus dan wordt het het volgende (goedkoopste) alternatief. Maar misschien had ik toch iets meer geduld moeten hebben en een andere keer of ergens anders inderdaad half transparante folie moeten halen. Laat even weten hoe het gegaan is!

    • Dank je! Volgens mij heb ik ook naar hun gelinkt op de glasets pagina, even controleren.
      Ik had inderdaad zelf ook wat lettersjablonen, maar vond het lettertype wat te oubollig en ben dus zelf op zoek gegaan naar letters. Ik zal eens een kijkje nemen bij hun sjablonen, dank voor de tip.

It is always a little gift when someone took the time to comment, feedback is much appreciated. / Het is een klein cadeautje wanneer iemand een reactie achterlaat, feedback wordt gewaardeerd!

